Hazırlayan: Şemsettin Taşbilek
(İlk yayın tarihi 20.02.2003, ELAZIĞ)
“Gakgoş” veya “Gakgoşlar” terimi; eskiden Elazığ’da yaygın olarak kullanılan “Gakgo” kelimesinden türetilmiştir.
“Gakgo” tabiri, erkek ağabeye verilen bir isimdir. Bazen saygı duyulan
ve saygıyla birlikte güvenilen ve samimiyet beslenen bir erkek arkadaş
veya erkek bir büyüğe veya tanışa da bu terimle hitap edilmektedir.
Elazığ - Harput ve yöresinde Gakgo terimi eskiden yaygın olarak kullanılmaktaydı.
Halen daha da (eskisi kadar olmasa bile), kullanılmaktadır.
Eskiden yaygın olarak kullanılan bu hitap tarzı, 1970’lerden itibaren
şehirleşme ve sanayileşmeyle birlikte başka bir nitelik kazandı.
Elazığlılar; örgütlü ve toplu çalışma ve faaliyet yapma alanları
genişleyince (spor müsabakaları, konserler, halk oyunları yarışmaları
vs.) bu alanlardaki tezahüratlar sırasında kendilerini bu tabirin çoğulu
gibi algılanabilen “GAKGOŞLAR” terimiyle ifade etmeye başladılar.
Mesela Elazığspor’u desteklerken; “Gakkoşlar şampiyon”denilmesi gibi .
Dolayısıyla 1970’lerden sonra “GAKGOŞLAR” terimi, Elazığlı gençlerin
bazı toplu gösteri alanlarındaki ismi ve simgesi haline geldi.
Bu yıllarda ayrıca bazı Elazığlı şairler, Elazığlıların genel davranış
ve kültürleriyle ilgili şiirler yazarken “GAKGOŞLAR” tabirini şiirlerine
yansıtmaya başladılar. Bu şiirlerdeki manasıyla “Gakgoşlar” terimi tüm
Elazığlıları niteler oldu.
Ulaşabildiğimiz kadarıyla Gakgoş kelimesinin geçtiği ilk şiir Fikret
Memişoğlu ve arkadaşlarının çıkardığı “Yeni Fırat” dergisinin Şubat -
1963 sayısında yayınlanmıştır. O yıllarda Elazığ dışında yaşayan
Elazığlı Şair Suzi Can’ın kaleme aldığı bu şiir aşağıya alınmıştır.
Sonraki yıllarda, bu ifade bir genel tanım olarak ulusal medyaya ve literatüre de yansıdı.
Şimdilerde başta Elazığ dışındaki yazar ve çizerler olmak üzere, Elazığ
içindeki ve dışındaki birçok yayın çevreleri Elazığlılar yerine bazen
“GAKGOŞLAR” terimini kullanmaktadırlar.
GAKGOŞ’UN KÜLTÜREL MANASI:
Aslında eski Elazığ kültürel kitaplarında ve kayıtlarında bu tarzda bir
terim yoktur. 1970’lerden evvelki kayıtlarda Elazığlılar daha çok
“HARPUTLU” terimi ile özdeşleştirilmiş ve kültürel özellikleri, eski
kale şehri olan Harput ile bütünleştirilmiştir. Gerçi şimdi de, edebi ve
bilimsel manada bu ifade tarzı yerine oturmaktadır.
Ancak günümüzün bir simgesel genel Elazığlı ismi olan “GAKGOŞ” terimi de kültürel bazı anlamlar içermektedir:
Mesela davranışlar bütünü olarak “GAKGOŞ”; mert, namuslu, sözünde duran,
tarihine geleneklerine ve inanç değerlerine bağlı, yurdunu seven, hak
ve hukuka özen gösteren, çağdaş değerleri benimseyen, müziği ve folklörü
ile köklü bir kültüre sahip bir yörenin (ELAZIĞ’IN) insanını hatıra
getirmektedir.
Ayrıca Elazığlı yakışıklı bir genç; sekiz köşe şapkası, kreveze ceketi,
üç düğmeli yeleği, şal veya acem kuşağı, gabardin şalvarı ve Elazığ
yemenicilerinde yaptırdığı yumurta topuk, sivri burun, üç-beş bağlı
yerel ayakkabısı ile sokakta geziyor olsa, ona; “görüyor musun tam bir
gakgoş” denilmektedir. Bu da kıyafet anlamında “GAKGOŞ” kelimesine yeni
yüklenmiş bir anlamdır.
Sonuç olarak ELAZIĞLILAR, kendi oluşturdukları bir sıfat olan ve
yukarıdaki anlamları içeren “GAKGOŞLAR” terimi ile anılmaktan
hoşnutturlar, ancak sorumsuz kişilerin bu sıfata (davranış ve
eylemleriyle-bilerek veya bilmeyerek ) başka çağrışımlar yüklemeye
çalışmalarını da uygun bulmamaktadırlar.
BAZI ELAZIĞLILARIN “GAKGOŞ” İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ
1)- Elazığlı Suzi Can’ın “Ne Fark Eder ki Gakgoş” adlı şiiri, konuyla ilgili olarak yazılı belgelere girmiş ilk dokümandır ;
NE FARK EDER Kİ GAKGOŞ
Şiir: Suzi CAN ( “Yeni Fırat” dergisi, Şubat - 1963)
Gördün ve görmedesin Hanya, Konya hepsi bir
İsli ekmek sacıyla, baklavalık tepsi bir
Saraydan göç etmekle, mermerde otopsi bir
Gördüklerin nafile ve geçirdiklerin boş
Gönüller aydın olsun ne fark eder ki Gakgoş
Karşımda Marmara’nın pırıl pırıl incisi
Lâkin kulaklarımda Harput’un yanık sesi
Yabancı görmedeyim nerde olsam herkesi
Sanki nur içindeyim veya dört bir yanım boş
Gönüller aydın olsun ne fark eder ki Gakgoş
Alemin hamamında, hanında gözümüz yok
Harmanları bol olsun velhasıl sözümüz yok
Bizim de Hakka şükür değişik özümüz yok
Bizim ayakta hırik, onlarınkinde kaloş
Gönüller aydın olsun ne fark eder ki Gakgoş
Allah kalbimizdedir, mescid kıblemizdedir
Hâlis dua, katıksız bağlanışlar bizdedir
Günah mı kıyas etsek? Bizimkiler dizdedir
Onlarınki gırtlakta, koy desinler ki sarhoş
Gönüller aydın olsun ne fark eder ki Gakgoş.
2)- Elazığ’ın tanınmış ailelerinden Çarsancaklı ailesinin büyüğü 1926
doğumlu Ziya Çarsancaklı Bey, 2002 yılında çıkan “Hatıralardan Bir Demet
Dert Yumağı” adlı kitabında Gakgoş’u şöyle izah etmektedir; Kayıt
kütüğü Harput (Elazığ) olan tüm (Elazığ) yöre halkını, tek aile olarak
kardeş kılan, samimiyet ve hamiyet ifade eden Gakgoş kelimesi,
Harputlunun tüm Türkiye içindeki asli hüviyetidir.
3)- Harput’da doğup büyümüş olan Elazığlı şair Mehmet Bico Kerküklü ise Gakgoş’un manasını şu güzel şiiri ile açıklamıştır;
HERKESE GAKGO’MSUN DENİLMEZ GAKGOŞ
Şiir: Mehmet Bico KERKÜKLÜ (Doğ. : 1931)
Gakgo’nun manası ince ve derin
Herkese gakgo’msun denilmez Gakgoş
Gakgo sembolüdür bizim illerin
Harkese gakgo’msun denilmez Gakgoş
Gakgo’mun mekanı Harput yöresi
Sağlamdır adeti,örfü,töresi
Hiç olur mu gakgo elin teresi
Harkese gakgo’msun denilmez Gakgoş
Gakgo’m babacandır gözü de pektir
Mazluma yumuşak zalime serttir
Kalleşliği bilmez haza, erkektir
Herkese gakgo’msun denilmez Gakgoş
Dertliye dermandır hastaya şifa
Gakkom’a koşarlar çekenler cefa
Dostluğa gösterir çok büyük vefa
Herkese gakgo’msun denilmez Gakgoş
İsmi Ali,Ahmet veya da Mamoş
Nenesi Fidoş’dur anası Emoş
Sohbeti çok tatlı,şivesi pek hoş
Herkese gakgo’msun denilmez Gakgoş
Kerküklü der gakgo’m ariftir arif
Dilin gücü yetmez etmeye tarif
Konuk sever,cömert,sevimli zarif
Herkese gakgo’msun denilmez Gakgoş
--------------
Konusunda medyaya yansıyan ilk makale olma özelliği olan bu yazı (2003
yılı, www.elaziz.net), yıllar içerisinde diğer kişi ve kuruluşların
internet sitelerine de yansımak suretiyle yaygınlaşmı
GAKGO’NUN MANASI Gakgonun manası bilsen , ne demek ? Gakgo olmak için , ister çok emek , Büyüğe hürmet, küçüğü sevmek , Gakgoma erdemler sağlar üstüne . Gakgom mangal gibi yürekli , merttir , Vatanı ELAZIĞ , hoş memlekettir , HARPUTun kayası kırılmaz , serttir , Yükselir sıralı dağlar üstüne . Sekiz köşe şapka , başda yan durup, Kaytan bıyığının ucunu burup, Köstekli saatı , yeleğe vurup, Şalvara , kuşağı bağlar üstüne. Yumurta topuk , sivri ayakkablı , Elinde tesbihi kehribar hablı , Delikanlı , civan , yağız lakab lı , Görenin gönlünü dağlar üstüne . Eyvallah etmez , çekemez nazı , Güzelden , gazelden hep alır hazı , Gür çıkar Gakgomun bülbül avazı , Yayılır ovalar , bağlar üstüne Güzel TÜRKİYEmin , güzel insanı , Gel GARDAŞ , sen de memleket tanı , GAKGOmun ELAZIĞ , HARPUT vatanı , Ebedi asırlar , çağlar üstüne. GAKGOŞlar diyarı , gel gör , HARPUDu , Nar kokulu bağda , PAŞA ARMUDu , Gırnata , Davulu , Cümbüşü , Udu , Dinlerken yürekler dağlar üstüne . Tanırsan bir GAKGOŞ , unutamazsın , GARDAŞı , GAKGOŞtan üst tutamazsın , Sevdası gönlünde , avutamazsın , Gözyaşın sel olur çağlar üstüne . GAKGOnun manası ;AĞABEY; derim , Gerçek Ağabeye hürmet ederim , GAKGOŞ doğdum GARDAŞ , GAKGOŞ giderim , HAMİDO sön sözü bağlar üstüne . Hamit MEMİŞOĞLU
ncak doğrusunu söylemek gerekirse;" GAKKOŞ "kelimesinı ses yapısı, tınısı velhasıl söylenişi itibarile kulağıma hoş gelmiyor.Bu kelimeyi seven kendini onunla özdeşleştirenlerin hoşgörülerine , affına sığınarak söylemeliyim ki;Bu kelime bana olgun, özgün doygun sevimli bir ses ve vakarlı bir sesleniş degil de , sanki sokak lugatından gibi geliyor." Gakkoş " değil. Ama ELAZIĞ'lıyım demek hoşuma gidiyor.Tüm Elazığlılara selam olsun.
Keke kelimesiyle bir ilşiği olduğunu düşünüyorum , elazığ'ın beli bölgelerinde ailede ki en büyük erkeğe ''Keke''diye hitap edilir.Eğer iyi bir araştırma yapılırsa kelimenin kökünün Keke olduğu anlaşılacaktır..
iidir normal
iidir çok uzun abartılı
Yüreginizdeki gakgoş sevgisini,Bir Şiirimle dile getirmeye çalıştım, Sizlere armağan ediyorum. *ELAZIĞ BU GAKOŞUM * ELAZIĞ KEBAN AĞIN ÇIKIN HARPUTA BAKIN NE GÜZEL GÖRÜNÜYOR SİVRİCE HAZARDAĞIN * * OY GAKOŞUM GAKOŞUM BORDU BEYAZLA HOŞUM HARPUT ÇAYDA ÇIRAYLA DUNYAYA ŞAN VERMİŞİM * * HARPUTAN ELAZIĞA YOL GİDER OY BUZLUĞA KARA ÇALININ SUYU CAN VERİR ELAZIĞA * * LALELER ARICAKTAN YOL VERİR BASKEL MADEN MURADA KUCAK AÇAN PALOYLA KARAKOÇAN * * GADAN ALAM OY GAKOŞ HARPUTUN YOLU YOKUŞ ÖMRÜME ÖMÜR KATAR HAVASI SUYU ÇOK HOŞ Yazan Orhan Hasan KARADAŞ